انتخابات مجلس

  • ۰
  • ۰

  انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران، انتخاباتی است برای تعیین نمایندگان مجلس شورای اسلامی که بر اساس اصل ۶۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر چهارسال یکبار برگزار می شود.
رقابت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی که ایرانیان قانونگذاران خود را در آن انتخاب می کنند ازجمله با اهمیت ترین تحولات سیاسی در جامعه محسوب می شود، چراکه نتیجه آن تأثیر گسترده ای بر حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه در دست کم چهار سال آتی بر جای می گذارد.
از آنجا که آغاز به کار هر دوره از مجلس در خردادماه است، انتخابات آن در اسفند سال گذشته یا فروردین همان سال برگزار می شود. شرط رای آوری برای ورود به مجلس در ادوار مختلف متناسب با قانون انتخابات در آن دوره متفاوت بوده است. کما اینکه بر اساس مصوبه شورای انقلاب که انتخابات مجلس اول بر اساس آن برگزار شد، در مرحله اول انتخابات نمایندگان با اکثریت مطلق آرا اتنخاب می شدند و در صورتی که در دور اول، اکثریت مطلق حاصل نشد، انتخابات، دو مرحله ای خواهد شد و در دور دوم با اکثریت انتخاب می شد.

منبع:انتخابات مجلس 98

  • ۹۸/۱۰/۲۴
  • hamid mirzaei

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی